Min tur til Bali - Fanny

Følgende rejse rapport er skrevet af en GoXplore deltager fra et andet land og er automatisk oversat. Teksten kan derfor lyde lidt anderledes end normalt.

Mig og en ven besluttede, at vi ville tage på en længere tur, men at vi også ville hjælpe andre mennesker. Efter en masse frem og tilbage besluttede vi, at vi ville tage til Bali for at arbejde på deres sociale projekt med fokus på miljøet. Efter en utrolig lang flyvetur ankom vi endelig til øen Bali og det første man blev mødt med var varmen, sveden begyndte at flyde med det samme. Vi blev mødt af Green Lion, som kørte os til Ubud, hvor vi ville være de næste tre uger. Vi kom til at bo på et værelse med fire andre piger, som var meget hjælpsomme, da vi ankom og fortalte os, hvordan alting plejede at fungere. Efter den lange flyvetur og med alle de forventninger du havde, sov du utrolig godt den første nat.

Alle projekter starter med en introduktionsuge, hvor vi fik lavet en masse spændende ting. Det startede med, at vi tog vores gymnastiksko på om mandagen og gik gennem byen Ubud for at se et palads, et marked og også stoppede ved den berømte Abeskov. At være der var så stor en oplevelse, fordi aberne kom så tæt på, at de endda hoppede på en! Derefter gik vi tilbage til kantinen, hvor vi fik serveret al maden. Efter middagen gik vi i bil for at tjekke et balinesisk danseshow, som var meget anderledes, men fantastisk!

Tirsdag startede vi med en Bahasa-lektion og om eftermiddagen havde vi en lektion i balinesisk madlavning. Vi skulle tilberede forårsruller og stege bananer på forskellige måder. Resultatet blev lækkert og det var vildt sjovt at kunne deltage i madlavningen og at samarbejde med de andre frivillige fra hele verden.

Onsdag startede vi igen med en Bahasa-lektion, og efter frokost fik vi prøvet at male på stof med en speciel farve, der laves på Bali. Alle fik malet deres eget kunstværk, som de så fik med hjem.

Torsdag var vi samlet for at gennemgå lidt af den hinduistiske religion, der hersker på Bali. Vi skulle også folde en kurv sammen, som man så puttede blomster i og så ofrede til guderne. Om eftermiddagen var det tid til at snøre gymnastikskoene igen og gå tur for at se og lære om rismarkerne, der er en vigtig del af Balis befolkning. Derefter gik vi til en gade, der havde kunstbutikker med forskellige malerier og skulpturer lavet på Bali. På vej hjem gik vi over et bjerg med en utrolig udsigt.

Fredag var den sidste dag i induktionsugen, og det startede med at gå til et berømt tempel kaldet Pura Tirtha Empul. Ved dette tempel var der også et helligt vand som man skulle bade i og også bede fra når man var i vandet, hvilket var en rigtig fed oplevelse. Senere på eftermiddagen var der møde og forberedelser til vores vigtige opgave, frivilligheden. Du fik at vide, hvilken skole du ville gå på, hvor gamle børnene var, hvilket vidensniveau de havde og nogle tips og ideer til, hvad du kunne gøre med dem.

I weekenden forlader de fleste frivillige Ubud for at se andre dele af Bali, hvilket vi også gjorde. Der er så meget at se på denne ø såsom vandfald, strande, dyr, rismarker, dykning osv. Efter weekendens aktiviteter var det endelig tid til det vi egentlig var her for, selve arbejdet som frivillige. Jeg underviste sammen med min rejsekammerat i en fjerde klasse, der bestod af 25 børn, men det mislykkedes en del, nogle gange var det 12 og nogle gange var det 25

stykker. Vi var på en skole, der var omkring 30 minutter fra vores bolig, og vi gjorde dette på hverdage i to uger mellem 14-16.

En typisk dag for os så ud som følgende. Vi stod op klokken halv ni og gik til morgenmad som serveres i kantinen, fem minutters gang fra vores hus. Derefter gik vi til noget, der hedder rishuset, hvor vi forberedte vores lektioner. I dette hus var der computere, bøger, materialer og folk, der kunne hjælpe dig med oversættelse til Bahasa eller hjælpe med ideer, hvis du gik i stå. Da min opgave var at lære børnene mere om miljøet, startede vi med at lære vores klasse de engelske ord for for eksempel miljø, skarp, udstødning osv. Så da vi senere gik dybere ind i emnerne, forstod de dem lettere. For at lære dem ordene skabte vi hukommelse og ordsøgning. Efter vi havde forberedt dette om morgenen i rishuset, gik vi hjem og skiftede til lange bukser og en t-shirt, fordi man skulle dække skuldre og knæ. Klokken halv et spiste vi frokost i kantinen og hoppede så ind i en taxa, der kørte os i skole. Børnene ventede altid på os ved skoleporten og fulgte os til det klasseværelse, vi underviste dem. Så kørte de en times session, og så var der en femten minutters pause for børnene, og så legede vi i gården. Så fortsatte undervisningen til klokken fire.

Andre ting, vi lavede med børnene, var at skrive kortere afsnit, der kunne handle om, at hvis vi smider affald i naturen, ødelægges naturen, da naturen ikke kan nedbryde den. Vi skrev på både Bahasa og engelsk, som børnene derefter kopierede i deres notesbøger. Vi viste også billeder af dyr og natur påvirket af miljøødelæggelser. De sidste dage vi arbejdede på skolen lavede vi et genbrugsprojekt, hvor vi samlede affald, som vi så byggede forskellige dyr af, denne aktivitet var børnene vilde med.

Om aftenen plejede vi enten at gå på en bar, hvor der var levende musik eller på en bar, der havde en filmaften. Nogle dage forberedte vi os så godt dagen før, at vi havde fri om morgenen, og så plejede vi at tage på markedet eller til poolen, som lå 5 minutter fra vores overnatningssted.

På den sidste dag af vores tid som frivillige, blev vi overvældet af de kram og gaver, børnene havde givet. Dette gjorde mig fyldt med glæde og taknemmelighed over at have taget denne tur, den var alt værd.

/Fanny

Rejse beretning fra 2016 (Oversat)

Vil du prøve noget lignede?! Denne rejserapport er fra Frivillig Bali.

Hjem » Rejsebrev » Min tur til Bali - Fanny

Thue H rejser til Work & Travel Australien. Er det mon noget for dig?